Ildze, Ilze, Izolde
2022. gada 27.janvāris
08.XII
Sēras Covid-19 pandēmijas laikā. Kā palīdzēt sev un citiem?

Sēras Covid-19 pandēmijas laikā. Kā palīdzēt sev un citiem?

Ikvienam cilvēkam dzīves laikā nākas saskarties ar sērām, taču katram šis process var izpausties dažādi. Kādam šis pārdzīvojums var būt salīdzinoši īss, citiem tas turpinās vairākus mēnešus vai ilgāk. Arī dažādi jaunāko pētījumu dati liecina, ka Covid-19 pandēmija ir atstājusi iespaidu uz tiem, kas zaudējuši sev tuvu cilvēku.

Kas ir sēras?

Tā ir dabiska reakcija gadījumos, kad saskaramies ar kāda veida zaudējumu. Šī procesa laikā iespējams piedzīvot dažādas emocijas – dusmas, šaubas, vainas apziņu, bailes un dziļas skumjas. Sēras var ietekmēt ne tikai mentālo, bet arī fizisko veselību. Cilvēkam var būt miega traucējumi, slikta dūša, samazināta apetīte un imunitāte, apgrūtinātas domāšanas spējas. Tās visas ir normālas prāta un ķermeņa reakcijas, kad esam zaudējuši kādu sev tuvu cilvēku. Turklāt jo nozīmīgāks un lielāks zaudējums tas ir, jo lielāka iespēja, ka sērošana izpaudīsies spēcīgāk.

Katram cilvēkam tās var atšķirties

Sēras ir ļoti individuālas, un katram cilvēkam šī pieredze var būtiski atšķirties. Tas ir atkarīgs no dažādiem faktoriem – katra cilvēka individuālās personības, dzīves pieredzes, ticības, kā arī tā, cik nozīmīgs bijis zaudējums. Kādam cilvēkam tā var būt vecāka vai vecvecāka aiziešana, citam atvadas no kolēģa vai bērnības drauga. Būtiski paturēt prātā, ka nav pareizas vai nepareizas sērošanas receptes, kas varētu palīdzēt un derēt ikvienam šajā sarežģītajā dzīves posmā. 

Cik ilgi sērojam?

Cilvēki parasti sēro līdz gadam, bet tas ir atkarīgs no katra indivīda. Piemēram, ja miris ne pārāk tuvs cilvēks, sērošana var ilgt aptuveni mēnesi. Savukārt, ja aizgājējs sērotājam bijis līdzās teju lielāko daļu mūža, tad sērošana var būt krietni ilgāka. Par to nevajadzētu satraukties. Uz sērošanas ilgumu fokusēties nevajadzētu, jo tas izveido ierobežojumus. Bieži vien sērošanas sasteigšanas gadījumos cilvēki mēdz apspiest savas izjūtas, sērošanas process apstājas un kļūst sarežģītāks.

Kā sev varam palīdzēt?

1. Nevajadzētu izolēties no apkārtējiem, lai gan sērošanas laikā cilvēkam ir pastiprināta vēlme to darīt. Kārdifas un Bristoles universitātes pētījumā noskaidrots, ka divas trešdaļas (67%) sērojošo cilvēku pēc zaudējuma ir piedzīvojuši pastiprinātu sociālo izolāciju un vientulību Covid-19 pandēmijas dēļ. Taču cilvēku atbalsts ir ieteicams un ļoti svarīgs, lai sērojošais iespējami ātrāk varētu atgriezties ierastajā ikdienā. Pandēmijas laikā, kad ir ierobežotas tikšanās iespējas, izrādiet interesi par draugiem un ģimenes locekļiem, kuri būs gatavi jūs uzklausīt un atbalstīt telefoniski vai tiešsaistē. 

2. Meklējiet palīdzību pie psihoterapeita. Svarīgi, lai sērotājam ir blakus labs sociālā atbalsta loks, cilvēki, ar kuriem var izrunāties, izraudāties. Ja cilvēks jūt, ka šāda atbalsta nav vai tas ir nepietiekams, nav iespējams tikt galā ar emocijām, iepriekšējā sērošanas pieredze nav bijusi pozitīva vai arī tāda vispār nav bijusi, ieteicams vērsties pēc palīdzības pie psihoterapeita, lai neiedzīvotos nopietnākās veselības kaitēs.

3. Jāmeklē farmaceitiskā konsultācija. Ja sērotājs jūtas nomākts un apjucis, viņš var doties uz aptieku, kur farmaceits aprunāsies, ieteiks un piemeklēs atbilstošākos līdzekļus, kas palīdzēs uzlabot pašsajūtu, mazināt stresu vai citu veselības problēmu saasinājumus. Sērojot cilvēki mēdz piemirst rūpēties par sevi un lietot ikdienā nepieciešamos medikamentus. Tas, piemēram, var būt īpaši svarīgi cilvēkiem, kuriem ir kādas citas slimības. Farmaceits par to lietošanu var atgādināt konsultācijas laikā, apvaicāties par pašsajūtu un blakussimptomiem, kā arī konsultēt, kuri nomierinošie līdzekļi ir savienojami ar ikdienā vajadzīgajiem medikamentiem. 

Situācijās, kad ir liels pārdzīvojums vai pastiprināts nemiers, farmaceits var ieteikt nomierinošus uztura bagātinātājus, kuru sastāvā ir dažādi augu ekstrakti – baldriāns, melisa, pasiflora, kā arī minerālviela magnijs, kas palīdz mazināt stresu. Visi augu ekstrakti ir pieejami arī pilienu formā. Tos ir vieglāk uzņemt, kā arī tie ātrāk uzsūcas organismā. Tāpat uzmanību var pievērst B6 vitamīnam, kas veicina normālu nervu sistēmas darbību. Ja ir miega traucējumi, tad jāizvēlas tie uztura bagātinātāji, kuru sastāvā ir aktīvā viela melatonīns. 

Kā varam palīdzēt tiem, kas sēro?

1. Ieklausies un esi blakus. Lielākā daļa (81%) minētā universitāšu pētījuma dalībnieku atzina, ka Covid-19 pandēmijas iespaidā vairāk izjutuši ierobežotās kontaktēšanās iespējas ar radiniekiem vai draugiem. Tāpēc dariet zināmu savam sērojošajam tuviniekam, ka esat blakus un pieejams jebkurā brīdī. Tas var būt gan tiešsaistē, gan telefoniski. Daudzi parasti uztraucas par to, ko teikt sērojošajam, taču pats galvenais ir darīt zināmu, ka esi gatavs nepieciešamības gadījumā uzklausīt vai vienkārši būt blakus. Esiet atvērti un ļaujiet viņam runāt par zaudēto cilvēku un viņa zaudēšanas procesu. Stāsta atkārtošana palīdz apstrādāt notikušo un to pieņemt kā jauno realitāti. 

2. Piedāvā praktisku palīdzību. Sērojošajiem var būt grūti lūgt palīdzību – viņus var nomākt vainas apziņa, bailes būt par nastu citiem vai palikt kādam parādā. Ieteicams pašiem izrādīt iniciatīvu un apvaicāties, vai kaut kas nav nepieciešams, vai nevajag palīdzēt iegādāties pārtiku, parūpēties par bērniem vai mājdzīvniekiem, pagatavot ēst, nomazgāt traukus. Šādos gadījumos jebkāda veida praktiskā palīdzība ir noderīga. 

3. Esi pirmais, kurš pamana depresiju. Tas ir normāli, ja sērojošais sākumā jūtas depresīvs, apjucis vai attālinājies no citiem, taču, ja pamanāt, ka šie simptomi pamazām neizzūd vai – tieši pretēji – pastiprinās, tas var liecināt, ka sērošana attīstās nopietnākā veselības problēmā, t.i., depresijā. Iedrošiniet sērojošo tuvinieku vērsties pēc profesionālas palīdzības, piemēram, psihiatra, lai preventīvi novērstu vēl nopietnākas sērošanas sekas. 

Ernests PŪLIŅŠ-CINIS,
RSU Psihosomatikas un Psihoterapijas klīnikas virsārsts un 
Zane MELBERGA,
«Euroaptieka» farmaceite

Aptauja

Ko domājat par atteikšanos no auduma masku lietošanas?

Arhīvs

Runā,ka...

Preses pīle

Pasmaidīsim

  • Karikatūra 2
  • Karikatūra 1
  • Jāņu tautasdziesmas 1
  • Jāņu tautasdziesmas 5
  • Jāņu tautasdziesmas 7
  • Jāņu tautasdziesmas 2
  • Jāņu karikatūra 2
  • Jāņu karikatūra 1
  • Jāņu karikatūra 3
  • Filmēt aizliegts!
  • Jāņu tautasdziesmas 3
  • Jāņu tautasdziesmas 4
  • Jāņu tautasdziesmas 6
  • Kas jāzina ceļotājiem

Ieraudzīju – nobildēju